کد خبر: ۴۰۴۸
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰

گفت‌و‌گو با سعید زنگنه، بنیانگذار آسمونی | کپی‌برداری باعث شده صنعت وب ایران رشد نکند

گپی کوتاه با سعید زنگنه، بنیانگذار آسمونی

سعید زنگنه بنیانگذار آسمونیآسمونی به‌عنوان اولین پورتال جامع اینترنتی و رسانه‌ای به‌صورت روزانه در بخش‌هایی مانند ‌معرفی کسب‌وکار، سینما، ورزشی، فناوری، دکوراسیون، گردشگری، اطلاعات شهری، مد و زیبایی، دین و اندیشه، فرهنگ و هنر، سبک زندگی و.... تولیدمحتوا می‌کند.

استارتاپ آسمونی توسط سعید زنگنه، راه‌اندازی شده است. او 33 ساله است و دانش‌آموخته مهندسی نرم‌افزار است. سعید زنگنه سال 82 که فقط 16سال داشته دغدغه اطلاع‌رسانی به مردم در حوزه‌های مختلف مثل پزشکی، ورزشی، فیلم و... را داشته، بنابراین تصمیم می‌گیرد در کنار کلاس و مدرسه، وب‌سایت آسمونی را راه‌اندازی کند. وب‌سایت آسمونی این امکان را برای مخاطبان عام و خاص خود به‌وجود آورده است که به‌راحتی به اطلاعات موردنیاز خود در وب‌سایت دسترسی داشته باشند.

ایده آسمونی چگونه شکل گرفت و در چه سالی راه‌اندازی شد؟

ایده آسمونی به‌دلیل نبود اطلاعات کاربردی و به‌روز، در سال 1382 شکل گرفت. در آن زمان، اطلاعات کافی، موثق و به‌روز در فضای وب فارسی وجود نداشت و اندک اطلاعات معتبر موجود هم با توجه به نبود موتورهای جست‌وجوگر قوی دسترسی به آن‌ها ناممکن بود. در نتیجه من خلأ کمبود اطلاعات را کاملا حس کرده بودم که تصمیم گرفتم سایتی طراحی کنم تا با تولیدمحتوا در حوزه‌های مختلف، مردم به اطلاعات موردنظر خود دست یابند. البته  الان سایت‌های مختلف خبری و اطلاع‌رسانی خیلی زیاد شدند، ولی کماکان این مشکل وجود دارد. به‌عنوان مثال، زمان قطعی اینترنت سایت‌های خبری از دسترس خارج شدند و موتور جست‌وجوی ایرانی وجود نداشت که مشکل مخاطبان را حل کند. ما به‌دنبال این هستیم محتوا و اطلاعات موجود در وب‌سایت را دسته‌بندی کنیم تا افراد به‌راحتی موضوعات موردنیازشان را سرچ کنند.

کاربران آسمونی معمولا  از چه قشری هستند و تا امروز چه تعداد کاربر جذب کردید؟

تقریبا تمام اقشار جامعه کاربر آسمونی هستند. ما از تمام سنین، خانم و آقا مخاطب داریم و روزانه حدود 16 هزار نفر بازدیدکننده داریم که با توجه به گسترش خدمات وب‌سایت به‌زودی این آمار بیشتر هم خواهد شد. بیشترین آمار  بازدیدکننده از پورتال ما مربوط  به سال  94 می‌شود که روزانه 400 هزار بازدیدکننده داشتیم.

تیم‌ آسمونی چند نفر است؟

اعضای تمام‌وقت و پاره‌وقت تیم  30 نفر هستند، البته 200 مخاطب فعال هم داریم که در توسعه وب‌سایت به ما کمک می‌کنند. اعضای تیم در چند گروه دسته‌بندی شده‌اند؛ یک گروه در حوزه فناوری که در زمینه اطلاعات روز، معرفی گجت‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های دیجیتال و هرآنچه در دنیای تکنولوژی برای علاقه‌مندان این حوزه جذاب است، تولید‌محتوا می‌کنند. همچنین در حوزه ورزش کارشناسان زبده در این حوزه با ما همکاری دارند. در حوزه فیلم و سینما هم از منتقدان بنام این حوزه استفاده می‌کنیم. همین طور در زمینه لایف‌استایل تولید محتوا داریم که اعضای این تیم شامل نویسندگان، پزشکان هستند، در کنار بحث تولیدمحتوای تخصصی و عمومی، در حوزه خبر هم فعالیت می‌کنیم و اخبار ایران و جهان را پوشش می‌دهیم. در انتشار اخبار سعی می‌کنیم از منابع خبری موثق استفاده کنیم.

در آینده قرار است چه بخش‌هایی به پلتفرم فعلی اضافه شود؟

ما در آسمونی همواره در تلاش برای خلق ایده‌های جدید و به‌‌کارگیری علم و تکنولوژی‌های روز دنیا هستیم. با توجه به توسعه نرم‌افزار و زیرساختی که از سال 1398 آغاز کردیم، توسعه پلتفرم کسب‌وکار آسمونی در دست اقدام است تا به مشاغل و شرکت‌های سنتی کمک کنیم بدون راه‌اندازی وب‌سایت و صرف هزینه‌های هنگفت، بتوانند کسب‌وکارشان را در فضای وب معرفی کنند  و  به فروش و درآمد بیشتر برسند. البته در پلتفرم برای وب‌سایت‌ها و اشخاص حقیقی هم راهکارهای متنوعی داریم که درصدد افزایش امکانات آن هستیم.

حجم بازار را به چه میزان برآورد کردید و در نظر دارید چه اندازه از سهم بازار را تصاحب کنید؟

بازار وب ایران بازار بزرگی است و  ظرفیت زیادی برای پیشرفت دارد.  ما در تلاش هستیم در فاز اول سهم 10 درصدی از بازار را تصاحب کنیم

مزیت شما نسبت به پلتفرم‌های مشابه چیست؟

تجربه و سابقه‌ای که ما در شناخت فضای وب داریم، همراه با تخصص و همکاران زبده باعث شده پلتفرمی هدفمند در حوزه اطلاع‌رسانی و کسب‌وکار ایجاد کنیم. همچنین در حوزه اطلاع‌رسانی، اطلاعات ما طبقه‌‌بندی شده است. چه مخاطبانی که دانش فنی کم دارند و چه مخاطبانی که با حوزه وب آشنایی دارند،  به‌راحتی می‌توانند به اطلاعات موردنیاز خود در وب‌سایت آسمونی دسترسی داشته باشد. وب‌سایت آسمونی مینیمال است و مخاطب به‌راحتی می‌تواند به محتوای مدنظر خود دسترسی داشته باشد.

چه چالش‌هایی را در مسیر راه‌اندازی ایده‌تان پشت‌سر گذاشتید؟

مهم‌ترین چالشی که ما داشتیم  بحث تاییدیه‌های سازمانی بود. پس از حدود 10 سال، یعنی سال گذشته توانستیم این مراحل را پشت‌سر بگذاریم. چالش بعدی ما، جذب نیروی انسانی کارآمد و متعهد بود، متعاقب با آن، چالش تأمین بودجه و نگهداری سرورها. در ادامه فقر دانش برخی از مدیران کسب‌وکارهای سنتی در زمینۀ وب بود. این اواخر هم پروسه‌های طولانی و سخت دریافت مجوزهای کاری برنامه توسعه خدمات از چالش‌های پیش روی ما بوده.

بزرگ‌ترین نقطه ضعف اکوسیستم ایران چیست؟

عدم اتحاد در جهت توسعه خدمات نرم‌افزاری و فناوری اطلاعات در کشور، عدم خلق ایده‌های نو و جدید و کپی‌برداری که همگی باعث جلوگیری از رشد صنعت وب و اکوسیستم استارتاپی ایران شده است.

کرونا تغییری در عملکرد شما ایجاد کرد. آیا در این دوران رشد داشتید؟

با ضررهای وارد شده به کسب‌وکارها، بالطبع به کسب‌وکار ما نیز آسیب وارد شد و رشدی نداشتیم. اما کووید 19، باعث شد که ما هم نقاط ضعف خود را در فضای وب شناسایی کنیم و در صدد رفع آنها باشیم.

ارسال نظرات
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
در اعتراض به دستمزدها؛ کارمندان اپل اعتصاب می‌کنند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 23 اردیبهشت 1403 پیش‌بینی روند قیمت بیت‌کوین
درمان دقیق تر بیماری‌ها؛ هوش مصنوعی گوگل داروساز می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 22 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم
به دلیل نقض حق امتیاز اختراع؛ مایکروسافت ۲۴۲ میلیون دلار جریمه شد
وبگردی